Onsdagens COP15 demo

I dag havde gruppen Climate Justice Now erklæret at de ville storme Bella Centret for at ændre dagsordenen for klimatopmødet.

Ved 12-tiden var der knippelsuppe – og det kom jeg lige præcis for sent til. Læs historier på pol.dk, modkraft.dk osv..

Da jeg kom var der nærmest folkefest. Der blev lavet “cirkle of peace”, danset og spillet på tromme.

Der blev både spillet på tromme, råbt slagord og klappet – stemningen var fantastisk!

Cykel-bloggen, som trods af politiets indgreb på Bolsjefabrikken i aftes stadig eksisterede, samledes oppe foran. De drøftede hvor demonstrationen skulle gå henaf, og hvordan resten af dagen skulle forløbe.

Nogle få humoristiske indslag var der også at finde;

Før jeg kom blev der holdt et lille klimamøde som del af demonstrationen. Det foregik på en stor måtte, som børn normalt bruger til gymnastik. Den blev der også lavet lidt sjov med da vi begyndte at bevæge os videre af Vejlands Allé mod Axel Torv.

Demonstrationen var ikke kun med folk fra den sorte blog – det var en broget skare med alt fra farverige sambadansere til gamle nice mænd i kørestol;

Nu var demonstrationen efterhånden nået til Sydhavnsområdet – pludselig fløj en af politiets helikoptere meget lavt over demonstrationen, angiveligt for at udpege enkelte demonstranter. Crowdets holdning til den overflyvning bliver meget godt afspejlet her:

Umiddelbart efter denne overflyvning så jeg nogle betjente være meget opmærksomme på noget oppe foran i demonstrationen. Jeg opsnappede en betjent sige noget med en person ved et blåt flag, som snakkede i telefon. To civilklædte betjente blandede sig i demonstrationen, jeg holdte øje med dem, for jeg vidste der skulle til at ske noget – stemningen var en smule utryk. Pludselig mistede jeg de civile betjente af syne og da jeg stod og spejdede efter dem blev der pludselig råbt “ANHOLDELSE!!!” og en af betjentene kommer stormende på min højre side, direkte ind i min sidemand som straks bliver skubbet ud af folkemængden. Kameraet knipsede løs, og gutten blev skubbet hen imod en mur af 4-5 civilklædte betjente.

Damen med den røde hættetrøje blev uheldigvis revet med ind i det hele, men kom hurtigt ud igen. Den anholdte er personen med sort hættetrøje til højre for den civilklædte politibetjent med grønne bukser.

2 sekunder efter anholdelsen efter stormede betjente ind fra siden for at holde øvrige demonstranter væk – her blev kortvarigt trukket stave, dog uden de blev brugt.

Alle var meget chokerede over den hurtige anholdelse og straks begyndte folk at råbe “shame on you! shame on you!” – og herefter lød der et højt brag. Senere læste jeg mig til at det var en syrebombe som var kastet mod politiet. Det reagerede politiet tilsyneladende ikke på.

Resten af turen foreløb forholdsvis fredeligt. Få hundrede meter fra politi-akademiet holdt vi pause. Politiet havde oprustet ganske meget på denne del, og derfor skulle arrangørerne finde ud af hvad politiet ville – over megafonen fik vi af arrangøren af vide at politiet kun havde interesse i at beskytte deres bygninger, og at de “ikke ville gøre os noget”. En høj latter lød fra hele demonstrationen.

Resten af turen forløb fredeligt til Axeltorv hvor demonstrationen blev opløst ved nogle taler – demonstrationen blev erklæret “en succes” af folkene bag Climate Justice Action.

that’s all for now!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Onsdagens COP15 demo

  1. nk siger:

    Kan rigtig godt li at du bare beskriver hvad der sker!

Skriv et svar

