Tove – 95 år

Min farmor er 95 år gammel. Hun er verdens sejeste farmor – fuld af liv og glade dage. Jeg besøgte hende i går sammen med min søster. Vores kusine, som lige har fået en herlig søn (dermed det yngste familiemedlem) var der også. Min farmors ældste søn, Ib på 75 år, var der også med sin kone, Martha.

Der var dækket op til et halvt sønderjydsk kagebord, kaffe og en enkelt skulle der også til – for at holde kredsløbet i gang.

På væggen hænger en lille del af familien. Min takket være min farmor har jeg, på min fars side, i alt 10 onkler og tanter, omkring 30 fætre og kusiner. Vores adresseliste tæller 112 navne – omkring halvdelen har jeg mødt en enkelt gang eller slet ikke. Jeg er på billedet, øverst og nummer 4 fra venstre – tror jeg er 2 år på det billede, og jeg er i gang med at fortære en plastikrive i mine forældres sandkasse. Min mors og fars bryllupsbillede er også i rammen, samt mine 3 søskende.

Min farmor har haft gigt i snart 10 år – tidligere var hun rigtig god til klaver, og har undervist en af mine kusiner i at spille. Mod gigten har hun spist ingefær – og masser af det. Der kommer desuden altid nogle friske kommentarer fra min farmors mund – i går var det min søsters røde negle der skulle kommenteres.

Den katolske tro har altid fulgt min farmor – og ikke mindst min afdøde farfar. Over alt i hendes hus på Amager kan man finde en bibel på en reol, helgen på en væg eller Jesus på et kors. Når det er jul bliver der desuden sunget “I dag er det Jesu fødselsdag”.

Her er den seneste gren på træet – William på kun 9 uger. Min farmor har altid været glad for alle de børnebørn, oldebørn og endda tipoldebørn der er kommet i løbet af hendes lange levetid.

Hver gang jeg har en ny hat på, skal den også kommenteres, afprøves og undersøges. I baggrunden ses et gammelt familiebillede – det har hængt der ligeså længe jeg kan huske det, så hvem der er på aner jeg ikke. Sikkert nogle gamle tosser fra familien Kofod. Min farmor er verdens sejeste farmor – og det vil hun blive ved med til hun bliver 130 år!

Dette indlæg blev udgivet i mennesker. Bogmærk permalinket.

5 svar til Tove – 95 år

  1. TINA siger:

    Kære Lasse
    Hvor har du bare ret.
    Oldefarmor som Amanda kalder hende – synes hun er helt fantastisk.
    Moar sagde hun forleden.
    Kan oldefarmor ikke gå ?
    Ikke gå sagde jeg … jo – hvorfor tror du det ?
    Jamen hun sidder jo altid i stolen, når vi er der…

    thi hi – ja børn observerer jo blot hvad de ser…

    Men farmor er ganske fantastisk. Og hvor er det bare nogle gode billeder du har taget.
    Knus fra os i Druestrup

  2. Mie siger:

    Ohhh jæ, det er det rareste jeg har læst længe… Dét er bare så ægte og hygge…. Ha’ en go søndag.. De bedste klem herfra, hi hi Mio….

  3. Tina siger:

    Hej Lasse
    Det er bare en super hjemmeside du har fået lavet – dejligt indslag med farmor. Knus Tina

    • kofoden siger:

      Hej Tina!
      Mange tak : ) Ja, hun er jo en herlig ung dame!
      Du er naturligvis mere end velkommen til at bruge billedet af William til hvad du nu vil.. og sig til hvis du gerne vil have det i højere opløsning!
      ha’ det godt!
      – Lasse

Skriv et svar

