Vivian Girls på Bakken

I går spillede det Brooklyn-baserede band, Vivian Girls på Bakken i Kødbyen. Det blev heldigvis til en udendørs baggårdskoncert! Koncerten var for sej, og det var første gang de spillede i København. Hvis I har tid og mulighed vil jeg anbefale jer at prøve at fange dem i Malmø på lørdag.

Dette indlæg blev udgivet i koncert. Bogmærk permalinket.

6 svar til Vivian Girls på Bakken

  1. Martin Thimes siger:

    Hey! Fine billeder. Men til en anden gang, kan du – og de andre fotografer, der var til stede – ikke vise bare liiiiidt mere hensyn til os, der kom for at se og høre musikken?

    I stod tre fotografer – og jeg kan se ud fra billederne, at du var den ene – helt oppe foran. Og skød løs med flashen på fuld blus lige i hovedet på både Vivian Girls og publikum. At der så var enkelte af jer, der også havde travlt med at rende rundt mellem mikrofonstativer og bandet for at få gode skud til jeres blogs, det er egentlig mest af alt respektløst.

    Der er ikke noget i vejen med at give den gas med kameraet for at få fede billeder i kassen, men det må ALDRIG gå ud over dem, der er kommet for at se en koncert. Og da slet ikke være til gene for bandet.

    Det ville være fedt, hvis du – og andre nattelivsfotografer – ville huske det til en anden gang. Tak.

    • kofoden siger:

      Hey Marten, tak skal du have!

      Jeg kan godt forstå at det er irriterende vi tosser rundt – og jeg ville da selv være irriteret hvis jeg havde betalt for en koncert, og det fremstod som om koncerten kun var til ære for fotograferne. Der var 4 fotografer – og jeg er helt enig med dig I, at det er for mange til sådan et lille sted.
      Jeg havde snakket med arrangøren/bookeren, Smash!Bang!Pow!, og havde fået lov at tage billeder derigennem. En anden havde fået lov af selve Bakken. De to øvrige ved jeg ikke hvor kom fra. Da vi fotografer ikke alle kender hinanden, kan vi ikke altid snakke sammen og koordinere hvor mange fotografer der kommer – derfor er det op til spillestedet, og i sidste ende bookeren af koncerten, der skal afgøre ikke mindst hvor mange fotografer der kommer, men også hvad vi kan tillade os.
      Til større koncerter får man af og til et helt A4-ark med regler om det ene og andet, men i går fik vi absolut intet af vide.
      Som fotograf er man sat på jorden for at få de fedeste billeder – og dem får man, desværre for publikum, ved at kravle rundt forskellige steder og skyde fra forskellige vinkler. Så som enhver politiker kan jeg kun sige, at vi ikke har overtrådt de regler og vilkår vi har fået – da der ikke har været nogen.
      Derfor vil jeg foreslå dig at skrive dels til Bakken og dels til Smash!Bang!Pow! og sende din kritik i deres retning.

      – jeg kan iøvrigt fortælle dig at både jeg og en af de andre fotografer også var kommet for at høre musikken, da vi synes Vivian Girls spiller noget helt fantastisk musik.

      mvh
      Lasse Kofod

  2. Martin jeg var den anden fotograf som tog billeder for selve bakken, jeg kan virkelig ikke forstå din bekymring for bandet og vores store farlige blitz, de kunne nok selv ha gjort opmærksom på det hvis det irreterende dem så frygteligt meget som du gør opmærksom på, Jeg var derinde for at høre musikken også og jeg elsker det ligeså meget som du gør, havde vi ikke stået der var det en anden, evt dig som så havde skygget for andre. Stedet var overfyldt og at “hate” på fotograferne er sgu for lavt. Kom videre eller la vær med at ta til et punk rock liveshow og drop din ultra nederen nedgørelses ordbog som bla omfatter “hipsterfotografer” “bloggere” “nattelivsfotografer” og du kalder os respektløse?

    mvh

    Tommi Rønnqvist

  3. Martin Thimes siger:

    @Lasse: Tak for svaret. Det er klart, at der er andre regler på et lille spillested, end hvis det havde været et stort navn i KB Hallen. Og jeg har fuld forståelse for, at man som fotograf gerne vil have de bedste skud med hjem på kortet. Det handler slet ikke om det. Jeg står bare af, når der kører tre-fire flashes af konstant. Og det er netop derfor, det vel nærmest aldrig er tilladt på de større spillesteder – netop fordi det er generende for publikum og bandet. Så bare en lille smule hensyn er alt jeg opfordrer til. Der kommer jo også fine billeder ud af det uden flashen. Så vidt jeg kan se på dem du har smidt op her…!

    @Tommi: I skyggede faktisk slet ikke for mig. Jeg stod helt oppe foran ved den venstre højttaler. Jeg er komplet ligeglad med, om dem der står forrest har et kamera i hånden eller ej. Det er ikke det, min indledende kommentar handlede om. Den gik, som jeg også har skrevet til Lasse, mest på, at flashen var voldsomt generende for mig som koncertgæst. Jeg havde dog ikke så lange arme, at jeg kunne prikke jer på skulderen og gøre opmærksom på det. For så havde jeg gjort det. Og hey, rantet på Twitter – der havde jeg ikke plads til at skrive en uddybende kritik. Så derfor blev det lidt spidst.

    • kofoden siger:

      Ja, man kan tage fine billeder uden flash. Men det handler om et valg man tager. Flash er ikke kun for at lyse ekstra op – men kan bruges til at give fx en rå “snapshot” effekt. Om bandet synes det var irriterende synes jeg ikke du kan udtale dig om, det virkede ikke sådan. Hensyn? tja. Hvis jeg vil have et billede i kassen som jeg vil have det i kassen, så kan der sagtens gå lang tid før jeg viser hensyn, så længe jeg holder mig inde for de regler jeg har fået. Beklager – men sådan er dét. Hvis du ikke kunne nå os – og det ligefrem ødelagde din koncert, så undrer det mig at du ikke enten forlod koncerten eller pressede dig frem og fortalte os det. SÅ proppet var der dog heller ikke.
      Desuden kan jeg oplyse dig om at de her billeder i starten skulle have været med i Politiken, men det blev så skrottet alligevel. Da jeg også er tilknyttet Bitchslap Magazine er de derfor også røget på den blog, så at sige det kun har været for min egen blog er ikke sandt. Hipstersmart eller ej – jeg forsøger at udføre et seriøst fotografisk job, og sådan vil jeg blive ved med at arbejde.

  4. @Martin. Forståeligt nok at du føler flashen er ufed men trods alt kunne du i det mindste se scenen, tænk engang at betale 100 kr og stå helt nede bag i, se så kunne jeg forstå at folk brokkede sig, jeg ved at både bandet og folk tæt omkring mig havde en fed fest, også selvom der blev skudt med flash.
    Synes vi stopper den her, at sidde og brokke sig over folk gør deres arbejde fatter jeg simpelhen ikke, jeg var krediteret og kunden forventede billeder derefter, spark opad!!!

    mvh

    Tommi Rønnqvist

Skriv et svar

